فصل 3-مدل تقاضای مبتنی بر تابع مطلوبیت

هدف از این مدل استفاده از یک تابع مطلوبیت کاب-داگلاس همراه با مدل توزیع بودجه است که قبلاً در تولید منحنی تقاضا تشریح شد.

مشخصات مدل: فصل 3 – مدل تقاضای مبتنی بر تابع مطلوبیت

هدف: هدف از این مدل استفاده از یک تابع مطلوبیت کاب-داگلاس همراه با مدل توزیع بودجه است که قبلاً در تولید منحنی تقاضا تشریح شد.

موجودیت‌ها: عامل‌ها برای نشان دادن خانوارها ایجاد شده‌اند، و به هر خانوار مجموعه‌ای از ویژگی داده می‌شود: بودجه آن و ارزش آلفا برای منعکس کردن ترجیحات آن. از این‌ها، ویژگی‌های اضافی محاسبه می‌شوند: تقاضا، هزینه و مطلوبیت.

فرایندهای تصادفی: تنها دو فرایندهای وجود دارد:

  • مدل با به کار بردن یک تابع نمایی (که قبلاً توضیح داده شد) و استفاده از پارامترهای از پیش تعیین شده برای تولید یک توزیع با ضریب جینی در حدود یک سوم و یک نسبت P90 / P10 در حدود 4، بودجه‌ها را به طور تصادفی توزیع می‌کند.
  • مدل آلفا ها را با توجه به بودجه خانوارها اختصاص داده است. آلفای میانگین که به هر گروه از پنجک ها با یک انحراف معیار که به تمام پنجک اعمال می‌شود، اختصاص داده شده است. در هر گروه پنجک، آلفا از یک توزیع نرمال با استفاده از این پارامترها به طور تصادفی توزیع و اختصاص یافته است.

مقدار دهی اولیه: دو گروه از پارامترها باید تنظیم شوند:

  • میانگین سهم بودجه (آلفا) برای هر پنجک به علاوه یک انحراف معیار برای اعمال به همه. برای مواد غذایی، ارزش‌ها استفاده شده بودند:
پنجک پایین‌ترین 0.15
پنجک پایین 0.13
پنجک میانی 0.12
پنجک بالا 0.10
پنجک بالاترین 0.08
انحراف معیار 0.02

 

  • قیمت‌ها: قیمت اولیه و درصد تغییر قیمت.

خروجی: چهار نمودار رسم می‌شوند: توزیع آلفا ها، یک منحنی تقاضای کل، توزیع تقاضا در قیمت داده شده و یک نمودار پراکندگی که تغییر در مطلوبیت در برابر بودجه را رسم می‌کند.

 برای مشاهده و دسترسی به برنامه اجرایی، روی لینک زیر کلیک کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up