عوامل موثر بر تمایل به پرداخت مصرف کنندگان برای خودروهای برقی در کشور

چکیده مقاله:

افزایش آلودگی زیست محیطی ناشی از سوخت خودروها و محدودیت منابع سوخت های فسیلی موجب شده تا گرایش به سمت تولید خودروهای برقی بیشتر شود. در ایران استفاده از خودروهای برقی نیاز به مطالعه بیشتری در زمینه عرضه و تقاضای این محصول داشته و  فارغ از بحث عرضه، استفاده از خودروهای برقی نیاز به درک بهتر از نیازها، خواسته ها و سلایق مصرف کنندگان را نیز دارد. در این پژوهش از رویکرد یکپارچه، که حاصل ترکیب روش تجربه انتخاب با مدل عامل بنیان می باشد، به مدلسازی و شبیه سازی تمایلات مصرف کنندگان پرداخته شده است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دارندگان گواهینامه رانندگی در کشور است. با روش نمونه گیری تصادفی، داده ها با پرسشنامه ایی شامل هشت مجموعه انتخاب از 412 نمونه گردآوری شدند. جهت تحلیل داده ها از مدل لاجیت شرطی و شبیه سازی استفاده شده است. نتایج رویکرد یکپارچه، نشان می دهد که مشوق های دولتی بیش از سایر ویژگی های خودروی برقی بر تمایل به استفاده از آن تاثیر گذار است. همچنین ویژگی های قیمت، سرعت و مدت زمان شارژ در اولویت های بعدی مصرف کنندگان قرار دارد. توجه به ویژگی های فوق می تواند به سیاستگذاران و تولیدکنندگان خودرو در زمینه بکارگیری ویژگی های جدید و یا بهتری نسبت به گذشته، کمک کند.
دانلود مقاله کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up